Vad prioriterar kunderna när de ska köpa in flyttstäd? Är det priset som är helt avgörande eller väger de även in referenser, service, personlig kontakt eller annat? Google ger ett litet svar på frågan. Det ska vara billigt – och bra.
Google är den sökmotor som dominerar stort i Sverige. Man kan räkna med att de har någonstans mellan 90 – 100% av sökmarknaden. Till stor del beror det på dess ”intelligens”. Sökmotorn försöker hela tiden förbättra sitt resultat utifrån de sökningar som sker och möta upp med rätt resultat – vid rätt tillfälle. En av deras tjänster är de sökningar som presenteras längst ner vid en sökning. Där kan man även få hjälp att förfina sin sökning på ett sätt som gör det lättare att hitta rätt.
Flyttstädning och dess relaterade sökningar
Om du googlar på ”Flyttstäd i Uppsala” kommer det visas åtta liknande sökningar. Sökningar som andra genomfört och som Google tror att kan vara till hjälp. Här kan man även bilda sig en bild kring vad som efterfrågas.
Vilka ord och fraser som visas varierar något över tid just beroende på hur andra söker kring dessa begrepp. Vid en sökning i oktober 2018 kunde i alla fall två tydliga trender hittas. Det som eftersöks är billig flyttstäd – men det är även viktigt att det är bra eller till och med bäst.
Bland dessa åtta sökförslag fanns nämligen fyra stycken som fokuserade på kvalitén. Detta med bra och bästa flyttstäd samt två sökningar kring recensioner. Uppenbarligen finns en viss oro för att beställa flyttstäd och sedan bli missnöjd med resultatet. Två av dessa handlade om priset med billig och billigast i sökfrasen.
Service kan även väga tungt
Det kan vara lätt att tro att konsumenterna främst fokuserar på pris men dessa relaterade sökningar visar att kvalitén även ligger högt. Den sista sökningen handlade om service då man med denna efterfrågade helgstädning. Uppenbarligen erbjuder inte alla städföretag i Uppsala städning på helger vilket gör att flera har valt att söka med detta tillägg.
Konkurrensfördel för företagen
Som städföretag kan det vara en fördel att titta på dessa sökningar och dra slutsatser kring dessa. Det skulle alltså gå att marknadsföra sig med billigast pris. Det skulle locka till sig vissa kunder. Men samtidigt är det många som söker efter riktigt bra kvalité och företag med många recensioner. Genom att jobba hårt med kundnöjdhet, goda recensioner och omdömen kan ett företag fånga upp dessa sökningar samtidigt som priset kan vara högre. Högre pris och service fungerar bra – om man är bäst på annat.